5 asiaa, jotka ottaa huomioon kun harkitset kuntosaliharrastuksen aloittamista.

”Kuntosalibuumi” on tullut jäädääkseen. Eikä mikään ihme. Liikunnan terveyshyödyt ovat tulleet yhä laajemmin valtaväen tietoisuuteen. Terveyshyödyt motivoivat etenkin seniori-ikäistä väestöä kuntosaliharrastuksen pariin.

Nuoriso käy salilla monista syistä. Salilta haetaan esimerkiksi liikunnan tuomaa hyvää fiilistä, parempaa fysiikkaa sekä suorituskykyä. Jollekkin kuntosali voi olla paikka, jossa saa työyhteisön tai lapsien sijaan rauhassa keskittyä itseensä.

Oli syysi tai motivaatiosi kuntosaliharjoittelun aloittamiseen mikä tahansa, voi aloittaminen olla hankalaa, jos et tiedä ollenkaan, mistä lähtisit liikkeelle tai millainen kuntosali olisi sinulle paras.

Tämä opas on kirjoitettu sinulle, joka harkitset kuntosalin aloittamista, mutta koko maailma on täysin vieras, etkä tiedä mihin sinun tulisi kiinniittää huomiota.

1. Kuntosalin kalusto

Löytyykö kuntosalilta kaikki mitä tarvitset? Mieti, mikä on syysi käydä salilla. Jos tavoitteesi on saada lisää lihaskuntoa polvikivun lievittämiseksi, on kalustotarpeesi erilainen, kuin henkilöllä joka haluaa kehittää maksimivoimaansa.

Pyydä henkilökuntaa näyttämään sinulle paikat sekä kertomaan kalustosta. Jos sinulla on esimerkiksi polvivaiva, voit kysyä löytyykö täältä laitteita joilla voit kuntouttaa polveasi. Kysy siis vastaako laitekanta sinun tarpeitasi.

2. Kuntosalin käyttäjäkunta

Minkälaiset henkilöt ovat salin pääsääntöisiä käyttäjiä? Opiskelja? Eläkeläinen? Miehet? Naiset? Salin jo olemassa olevasta asiakaskunnasta saat vihiä siitä, palveleeko sali esimerkiksi erityisen hyvin seniori-ikäisten tarpeita.

Kiinnitä siis tutustumiskäynnillä huomiota, minkätyyppisiä ihmisiä näet harjoittelemassa. Asiaa kannattaa myös tiedustella henkilökunnalta sekä salin käyttäjiltä.

3. Palveluvalikoima

Mitä palveluita salilla on? Pelkkä kuntosali? Ryhmäliikuntaa? Minkälaista ryhmäliikuntaa? Virtuaalijumppaa? Lisäksi kuntosaleilla saataa esimerkiksi olla lastenhoitopalvelu tai lapsille leikkihuone, joka saattaa olla hyvinkin tarpeellinen tietyille henkilöille.

Jos nautit muiden kanssa jumppaamisesta ohjaajan opastuksella, on luonnollisesti syytä valita kuntosali, joka tarjoaa ryhmäliikuntaa. Tarkastele kuitenkin ryhmäliikuntakalenteria. Onko sinun mahdollista osallistua tunneille? Sopivatko raskaat sykettä nostattavat jumpat sinulle, vai kaipaatko esimerkiksi kehonhuoltotyyppistä? Kysy henkilökunnalta sopivatko ryhmäliikunnat juuri sinulle.

Huomioi, että osa kuntosaleista tarjoaa myös virtuaalisia tunteja. Virtuaalisilla tunneilla ohjelma tulee screeniltä. Jos olet kiinnostunut virtuaalisesta ohjauksesta, kannattaa myös ottaa selvää, tulevatko jumpat automaattisesti ajastettuna vai saako asikas itse käynnistettyä jumpan.

Jos tarkoituksenasi on kuitenkin käydä vain kuntosalilla itsenäisesti kuntoilemassa, ei tietenkään ole mitään merkitystä minkälainen ryhmäliikuntatarjonta salilla on.

Jos kaipaat apua kuntoilun aloittamiseen, on syytä valita kuntosali, jossa tarjolla on Personal Training -palveluita. Personal trainer -palveluista huomionarvioisia seikkoja kohdassa 4.

4. Salin henkilökunta

Mitä osaamista henkilökunnalta löytyy? Kuntosaleilta pääsääntöisesti löytyy ainakin joitain seuraavista:

  • Personal Trainer
  • hieroja
  • fysioterapeutti
  • asiakaspalvelíja.

Vastaako henkilökunta juuri sinun tarvettasi? Milloin asiakaspalvelija on paikalla? Onko henkilökohtaista ohjausta saatavilla? Pelkästään tieto siitä, että salilla on Personal Trainer ei vielä kerro juurikaan mitään.

Edelleen, jos tavoitteenasi on esimerkiksi kuntouttaa polveasi tai haet liikunnasta apua diabeteksen hoidon tueksi, on Personal Trainerin oltava eri asioihin erikoistunut kuin henkilön kohdalla, joka tähtää esimerkiksi bikini fitness -lavalla.

Kysy siis henkilökunnalta tai Personal Trainerilta itseltäään minkälaista osaamista hänellä on ja mieti, täyttääkö Personal Trainerin osaaminen sinun tarpeesi.Voit myös ”haastaa” Personal Trainerin ja kysyä häneltä referenssejä.

Muista, että salin asiakaspalvelussa oleva henkilö ei välttämättä ole liikunta-alan ammattilainen!

5. Asiakkuusvaihtoehdot & hinta

Kuntosalien asiakkuusvaihtoehdot vaihtelevat paikoittain. Pääsääntöisesti listalta löytyy joitakin näistä:

  • Kertamaksu:

Kuntosali on käytössäsi yhden kerran.

  • Kymmenen kertaa:

Kuntosali on käytössäsi kymmenen kertaa. Yleensä kymmenen kertaa on voimassa tietyn ajan, esimerkiksi 3 kuukautta. Saat siis kolmen kuukauden aikana käyttää salin palveluita 10 kertaa.

  • Kuukausimaksu:

Salin palvelut ovat rajattomasssa käytössäsi kalenterikuukauden tai esim. 30 pv. ajan.

  • Jäsenyys:

Kuntosalin palvelut ovat käytössäsi toistaiseksi, kunnes irtisanot jäsenyyden. Jäsenyys sitoo asiakkaan maksamaan kuntosalin palveluista sopimuksen voimassaoloaikana. Yleensä jäsenyyteen kuuluu määräaika, tavallisimmin puolesta vuodesta jopa kahteen vuoteen.

Itselle järkevä asiakkuusvaihtoehto riippuu usein siitä, kuinka usein olet ajatellut käydä salilla viikossa. Kertamaksut ovat yleisesti suhteessa arvokkaampia, kuin esimerkiksi kuukausikortti.

Kuntosaliharrastuksen hinta määräytyy sen mukaan, kuinka laajoja palveluita haluat. Kuntosali ja ryhmäliikunta maksaa luonnollisesti enemmän, kuin pelkän kuntosalin käyttöoikeus.

Jos kuntosalimaailma on sinulle täysin vieras tai viime vierailusta on kulunut useampi vuosi, kannattaa alkuun ottaa ohjausta. Personal Trainer palvelut ymmärrettävästi nostaa harrastuksen hintaa, mutta todennäköisemmin saat harrastuksesta enemmän irti ammattilaisen avustuksella. Alkuohjauksen jälkeen motivaatiotasosi on korkeampi ja todennäköisyys sille, että kuntosaliharrastuksesi pysyy säännöllisenä on huomattavasti korkeampi.

Lopuksi

Toivottavasti tästä tekstista on sinulle hyötyä kuntosaliharrastuksen aloittamiseen!

Haluat varmaan tietää, kuka tekstin on kirjoitanu? Esittelen siis itseni sinulle lyhjyesti:

Tervehdys, nimeni on Samuli! Olen koulutettu hieroja, Personal Trainer sekä kuntokeskus FLO:n yrittäjä.

Hierojan työssä kohtaan päivittäin ongelmia, jotka juontuvat usein joko liikkumattomuudesta tai vääristä suoritustavoista.

Personal Trainer -koulutuksen myötä pystyn palvelemaan asiakkaitani kokonaisvaltaisemmin kohti parempaa elämänlaatua.

Olen ennenkaikkea kiinnostunut liikunnasta terveyden edistäjänä, sekä mahdollisesti jopa sairauksien ja TULES -vaivojen hoitokeinona.

Personal Trainerin työssä minulle on tärkeää se, että palvelu on asiakkaalle henkilökohtaista. Yhteistyö asiakkaan kanssa alkaakin aina tapaamisella, jossa käydään läpi asiakkaat tavoitteet, liikuntahistoria, terveydentila ja muut asiat, jotka minun tulee ottaa huomioon liikuntaohjelmaa suunniteltaessa.

Haluan tarjota asiakkaalle palvelua, joka kasvattaa hänen todennäköisyyttään säännölliseen liikunnan harrastamiseen.

Lopuksi haluasin esitellä sinulle meidän kuntokeskuksemme vastaamalla tekstin viiteen kohtaan.

1. Kuntokeskus FLO:n kalusto

Kuntokeskus FLO:n painopakkalaitealueelta löydät kalustoa, jolla treenaat koko kroppaa turvallisesti. Painopakkalaitteiden käyttö on helppoa eikä tuota hankaluuksia pienen harjoittelun jälkeen.

Lämmittely tai aerobisen harjoittelun alueella meillä on peruskattava valikoima. Muutama kuntopyörä, crosstrainerit, soutulaite, juoksumatto sekä hieman harvinaisempi porraskone.

Vapaista painoista löydät käsipainot, levypainot tankoineen, kahvakuulat ja vastusnauhat yms. pikkuhärpäkkeet.

Myös ylä- ala sekä ristikkäistaljat löytyvät. Kyykätä voi vapaan tangon lisäksi Smith-laitteessa.

2. Kuntokeskus FLO:n käyttäjäkunta

Lyhennys FLO tulee sanoita For Ladies Only. Salin käyttäjäkunta on siis naiset.

Eri-ikäisistä meillä käy laajasti porukkaa. Kaksi kohderyhmää edustaa kuitenkin hienoisesti enemmistöä: +50v -naiset sekä lukioikäiset tytöt.

3. Kuntokeskus FLO:n palveluvalikoima

Kuntokeskus FLO:n liikuntapalvelut koostuvat kuntosalista, ryhmäliikunnasta sekä Personal Trainingistä. Ryhmäliikunnassa tällä hetkellä tarjolla kehonhuoltoa, tanssia, lihaskunto- sekä HIIT-treeniä. Ajantasaisen ryhmäliikuntakalenterin löydät nettisivuiltamme.

Keskuksella myös tällä hetkellä kolme hierontaa tarjoavaa yrittäjää. Itseni lisäksi Riikan Kehonhuolto sekä JenMasFit.

4. Kuntokeskus FLO henkilökunta.

Kuntokeskuksellamme työskentelee tällä hetkellä kaksi Personal Traineria. Itseni lisäksi Personal Trainerinä toimii Senja, joka esittäytyy seuraavaksi:

Olen Senja, 33 vuotias aktiivisesti liikkuva nainen. Valmistuin vuonna 2016 Suomen Urheiluopistolta Vierumäeltä liikunnanohjaajaksi ja personal traineriksi.

Itselleni liikkuminen monissa muodoissaan on iso osa elämää. Harrastan juoksua, pyöräilyä, kuntosalia ja kehonpainoharjoittelua. Talvisin hiihdän ja kesäisin vaellan.

Liikunnassa uskon monipuoliseen harjoitteluun. Liikunnan ei pitäisi olla hampaat irvessä puurtamista, vaan ennen kaikkea sen pitäisi tuoda iloa. Liikunta onkin hauskaa, kun harjoitusohjelma on suunniteltu kuntotasoa vastaavaksi, tavoitteet sekä elämäntilanne huomioiden. Ihmisen kokonaisvaltainen hyvinvointi on lähellä sydäntäni. En laita ihmisiä yhteen muottiin, vaan haluan palvella Sinua ja sinun tavoitteitasi. Haluan, että ihmiset voivat hyvin, saavuttavat tavoitteensa ja jaksavat hymyillä arjen askareiden keskellä.

Personal trainerinasi olen kannustava ja motivoiva, mutta kuitenkin tiukka ja tavoitteista kiinnipitävä. Keskityn valmennuksissa yksilöön eli juuri Sinuun ja rakennan matkan kohti tavoitettasi sen mukaisesti. 

Minun, eli siis Samulin, esittelyn luitkin jo. Tässä kuitenkin vielä muistutuksena:

Tervehdys, nimeni on Samuli! Olen koulutettu hieroja, Personal Trainer sekä kuntokeskus FLO:n yrittäjä.

Hierojan työssä kohtaan päivittäin ongelmia, jotka juontuvat usein joko liikkumattomuudesta tai vääristä suoritustavoista.

Personal Trainer -koulutuksen myötä pystyn palvelemaan asiakkaitani kokonaisvaltaisemmin kohti parempaa elämänlaatua.

Olen ennenkaikkea kiinnostunut liikunnasta terveyden edistäjänä, sekä mahdollisesti jopa sairauksien ja TULES -vaivojen hoitokeinona.

Personal Trainerin työssä minulle on tärkeää se, että palvelu on asiakkaalle henkilökohtaista. Yhteistyö asiakkaan kanssa alkaakin aina tapaamisella, jossa käydään läpi asiakkaat tavoitteet, liikuntahistoria, terveydentila ja muut asiat, jotka minun tulee ottaa huomioon liikuntaohjelmaa suunniteltaessa.

Haluan tarjota asiakkaalle palvelua, joka kasvattaa hänen todennäköisyyttään säännölliseen liikunnan harrastamiseen.

Personal trainereiden lisäksi keskuksellamme hierojat Riikka ja Jenny, sekä ryhmäliikunnanohjaaja Sara.

Asiakaspalvelussa sinua tervehtimässä olen tällä hetkellä minä tai Tessa. Meille on tärkeää, että koet itsesi tervetulleeksi ja sinun on mukava tulla meille harjoittelemaan.

5. Kuntokeskus FLO:n asiakkuusvaihtoehdot & hinnat.

Meillä valittavinasi on:

Kertakäynti, 10xkortti, yksi kuukausi sekä kanta-asiakkuus.

Hinnaston  (30.11.2018) näet tässä:

Mahtavaa, että jaksoit lukea tänne asti! Haluasitko tulla maksuttomalle tutustumiskäynnille kuntokeskus FLO:lle?

Jätä yhteystietosi alle, niin olen sinuun yhteyksissä. Sovitaan ajankohta tutustumiskäynnille. Samalla voimme yhdessä miettiä, mikä olisi sinulle paras liikuntaratkaisu meiltä!

Voit myös saapua ilmoittamatta vastaanoton aukioloaikoina.